Rokjes stikken, zo gemakkelijk!

Hier is hij dan: de eerste blog! Toch enige drempelvrees hier ๐Ÿ˜. Ik moet toegeven dat ik twijfelde waar ik in hemelsnaam moest beginnen. Dus ik dacht: ik begin gewoon en we zien wel ๐Ÿ˜Š.

Laat ik het dan maar eerst hebben over rokjes. Ik begrijp eigenlijk niet meer waarom ik deze nog in de winkel koop, ze zijn zo gemakkelijk te maken!

Veel stappen zijn er niet, maar laat ik ze toch even op een rijtje zetten:

  1. Zoek een goed patroon voor een rokje. Het patroontje dat ik gebruikt heb is van "Allemaal rokjes" van Mme Zsazsa, meer bepaald het klokrokje. Aangezien de dochter zo groeit heb ik ineens voor maatje 6 jaar gekozen.
  2. Teken het over op patroonpapier.
  3. Kies een leuk stofje. Hier heb ik voor katoentjes gekozen met telkens bijpassende rekband.
  4. Knip de patroondelen uit de stof. Hou rekening met de naadwaarde die jij het gemakkelijkst vindt. Ik kies vaak voor 1,5 cm, maar hier koos ik voor 1 cm omdat ik zeker was van de pasvorm. Deze moet je eraan toevoegen. Wat ik meestal toepas is het volgende: na het overtekenen van het patroon op het papier, teken ik overal al een naadwaarde bij zodat ik me niet kan vergissen tijdens het knippen. Onderaan koos ik (net zoals Mme Zsazsa aanraadt) voor een zoom van 2 cm, maar uiteindelijk heb ik hem maar op 1 cm omgestikt. Dan zijn deze rokjes onmiddellijk voor een lange tijd draagbaar ๐Ÿ˜‰.
  5. Stik de zijnaden en overlock ze indien mogelijk. Eindelijk het leuke gedeelte!
  6. Stik de rekband toe. En hier is iets dat ik heb bijgeleerd: denk niet dat je de taille maar 1 keer moet meten. Wat ik deze keer heb toegepast: ik heb telkens (bij elke rokje opnieuw!) bij deze stap de dochter geleend en de rekband rondom haar taille gehouden zodat ik wist wat het beste "rekgevoel" gaf. Bij elke rekband kwam ik telkens bij een andere lengte uit! Eigenlijk wel logisch aangezien elke rekband anders "rekt".
  7. Verdeel de bovenkant van je rokje en de rekband beide in telkens 8 delen en zet hier merkjes (ik gebruik hier speldjes voor). De gemakkelijkste manier hiervoor: bij de rekband vouw je toe aan de naad en merk je de andere kant met een speldje. Let hierbij op dat je de onderkant van de rekband een merkje geeft. Leg dit merkje op de naad en merk opnieuw de 2 uiteinden. Leg dan de 4 merkjes zo dat ze 2 om 2 op elkaar liggen. Weer de uiteinden merken. Deze laatste 2 merkjes op elkaar leggen en dat heb je op deze uiteinden de laatste 2 merkjes. Bij het rokje doe je hetzelfde met de bovenkant, maar leg je eerst de zijnaden op elkaar en merk je de uiteinden. De rest is hetzelfde als bij de rekband. Resultaat: de rok en de rekband zijn telkens in 8 delen verdeeld.
  8. Stik de rekband aan het rokje. Dit doe je zo: Je legt de rekband op het rokje. De 8 merkspeldjes van je rokje moeten samenvallen met de 8 merkspeldjes van de rekband. Je maakt met andere speldjes (dus merkjes nog niet losmaken!) het rokje vast aan de rekband op de plekjes waar je hebt gemerkt. Dan pas maak je de eerste speldjes los, maar je rokje dient wel degelijk vast te hangen aan de rekband, dus niet teveel wegnemen ๐Ÿ˜. Stikken doe je door de rekband lichtjes uit te rekken tijdens het stikken. Zo is de rekband op dat moment even lang als het stukje rok tussen 2 merkjes. Start bij 1 merkje en ga zo van merkje naar merkje. Neem je tijd hiervoor. Op deze manier fronst het rokje het mooist.
  9. Overlock de zoom en stik hem met de zoomwaarde die jij wenst.
  10. Deze stap heb ik nu pas kunnen uitvoeren: zet er je stempel op. Ik heb dit heel letterlijk genomen en deze link gevolgd op Pinterest. Ik ben zeer blij met het resultaat. Hopelijk jullie straks ook!
Voor de goede orde: dit is geen gesponsorde blogpost. Ik kocht alle gebruikte materialen aan.  Deze tutorial heb ik uit eigen initiatief gemaakt en is een verslag van mijn werkwijze.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lang geleden...

Haken met Phildar